با شیوع کرونا در مارس 2019 و خانه نشین شدن مردم همه بخش های زندگی به خصوص کسب و کارها دچار تغییراتی شدند که خرید و فروش های اینترنتی نیز از این امر مستثنی نیستند. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی تاثیر کرونا بر خرید های آنلاین بپردازیم و نتیجه این تاثیر را بر هر یک از بخش های مختلف کسب و کارهای اینترنتی توضیح دهیم. پس لطفا با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای آنلاین

برخی از کسب و کارهای انلاین دچار  رکود شدند و برخی از مشاغل و خرید های آنلاین در حوزه هایی نظیر سینمای خانگی و فیلم و سریال بیشترین میزان فروش را دارا هستند. در بخش خرید و فروش آنلاین می توان گفت که کالاها به دو بخش اجتماع محور و کالا محور تقسیم بندی می شود.

آمارها نشان می دهد که خرید و تقاضای کالاهای بخش اجتماع محور با رکورد و ضرر مواجه شده است، اما در بخش کالا محور که خود به کالاهای زود مصرف و نیز بادوام تقسیم بندی می شوند، تغییرات مثبتی را نشان می دهد.

شیوع کرونا بر خریدهای آنلاین کالاهای زود مصرفی نظیر مواد غذایی و سوپرمارکتی به دلیل این باور که بیشترین تاثیر کرونا در فروشگاه‌ها و مغازه های سوپرمارکتی است، باعث شده که افزایش چشمگیری در بخش خرید انلاین این محصولات به وجود بیاید. به خصوص که خرید برنج به اندازه سه ماه برای این بخش به صورت غیر طبیعی است. ولی مواد شوینده و غیره همان حالت طبیعی قبل را در خرید آنلاین داشتند.

در بخش کالاهای بادوام نظیر گوشی همراه، محصولات دیجیتالی و غیره هیچگونه افزایش خرید و تقاضایی به صورت مثبت و بالارونده نبوده است. بلکه یکی از دلایل عدم تقاضا در این بخش افزایش نرخ ارز در این زمینه می باشد. زیرا که برخی از تولید کنندگان و وارد کنندگان این محصولات به دلیل شیوع کرونا از عرضه کالا به فروشگاه های آنلاین خودداری کردند.

تاثیر کرونا بر هر یک از بخش های صنعت گردشگری

بیشترین تاثیر کرونا بر بخش های گردشگری و هتلداری بوده است. به طوریکه استارت آپ های فلایتیو و علی بابا که همواره بیتشرین سهم فروش آنلاین را در این زمینه از خرید بلیط  داشتند، به ترتیب 75 و 80 درصد با کاهش فروش بلیط  مواجه شدند. این امر باعث شده که تعدیل نیرو نیز در این استارت آپ ها صورت گرفته و اقامتگاه ها و هتل های وابسته  نیز با کاهش رزرو و تعدیل نیرو مواجه بودند.

تاثیر کرونا بر سامانه حمل و نقل آنلاین

از آنجایی که ویروس کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین در بخش های حمل و نقل انلاین نیز شاهد افت و با کاهش چشمگیر تقاضا روبه رو بودیم.  طوری‌که اسنپ که بزرگترین حمل و نقل عمومی و ثبت سفارش به صورت انلاین است با کاهش تعداد مسافر در روزهای کرونایی مواجه شد.

همینطور استارت آپ های تی نکست که در حوزه پست شهری فعالیت دارد، خبر از افت و کاهش 73 درصدی ارسال بسته های پستی می دهد. اما برخی از استارت آپ های پستی نیز به دلیل افزایش تقاضاهای فصلی و دوره ای، 5 درصد به تعداد بسته های ارسالی اش اضافه شده است.

 

تبلیغات آنلاین

با کاهش تقاضا و فروش افت تبلیغات و بازاریابی نیز در بخش های مختلف کسب و کارهای انلاین دور از انتظار نیست. همینطور بر طبق آمارهای جهانی که نشان می دهد شیوع کرونا باعث کاهش 90 درصدی تبلیغات کلیکی و 50 درصدی جذب همکاری در همه بخش های فروش و بازاریابی آنلاین شده است.

کلاس های آنلاین و آموزش مجازی

در اینباره یک توضیح کوتاهی باید ارائه داد که آمار خیره کننده که دو استارت آپ آموزشی ایسمینار و لحظه نگار که بستر برگزاری کلاس های آنلاین هستند، در دوماه اخیر به ترتیب نرخ بالای 400 درصد و 50 درصد را به خود اختصاص دادند. به طوریکه استارت آپ ایسمینار فقط در یک هفته شش هزار کار را جذب خود کرده است.

کاهش فروش بلیط رویداد و سینما

آمارها حاکی از آن است دو استارت آپ معروف تیکت و ایوند در بخش فروش بلیط  کنسرت و سینما و تاتر با کاهش نرخ 100 درصدی فروش مواجه بودند. همینطور استارت آپ ایوند 75 درصد افت در فروش بلیط  داشته است.

افزایش رشد تماشای انلاین و دانلود فیلم و سینما

به دلیل خانه نشینی مردم به استارت آپ هایی نظیر آپارات و فیلیمو روی اورده اند، که نرخ افزایش بازدید از این گونه استارت آپ ها در آپارت به 40 درصد و در فیلیمو با تماشای محتوای انیمیشنی به  74 درصد و محتوای بصری به 35 درصد افزایش یافته است.

افزایش میزان خرید آنلاین

به دلیل شیوع کرونا خریدهای آنلاین نیز در بخش های استارآپ اسنپ مارکت به نرخ 50 درصد افزایش چشمگیری پیدا کرد. همینطور استارت اپ با سلام به نرخ 15 درصد افزایش تقاضا داشت. استارت اپ هایی نظیر نت برگ و تخفیفان نیز با کاهش 80 درصدی فروش روبه رو بودند.

رعایت نکات بهداشتی در ارسال مرسوله ها

با توجه به اینکه خرید های انلاین با شیوع کرونا افزایش چشمگیری یافته است، بنابراین نکات بهداشتی باید در ارسال مرسوله ها و کالاهای مورد نیاز مردم به خوبی رعایت شود. در این زمینه فروشگاه های معتبری نظیر دیجی کالا، بوتیک و با سلام و غیره با ارائه تدابیری از جمله ضدعفونی کردن روزی دو الی چهار بار در بخش های مختلف فروشگاه، همچنین داشتن ماسک و دستکش اجباری به کارکنان با این بحران به خوبی کنار امده و مشتریان خود را نیز راضی نگه داشته اند.

به طوریکه موسوی مدیر روابط عمومی دیجی کالا و سامان احمدی از بنیانگذاران استارت آپ بوتیک که در زمینه فروش لباس و پوشاک اینترنتی فعالیت دارند اذعان داشتند که به دلیل آنکه مرسوله ها توسط اداره پست ارسال می شوند، این محصولات و بسته های پستی مجددا توسط پست ضدعفونی می شوند.

افزایش نرخ بیکاری با شیوع کرونا

با شیوع بیماری کرونا سطح اضطراب در مورد اقتصاد رو به افزایش است. به طوریکه طبق آمار محققان و پژوهشگران اقتصادی در این زمینه اظهار نظر کرده اند که کرونا ویروس باعث بیکاری طولانی مدت خواهد شد.

به طوریکه فقط در یک هفته نرخ بیکاری به دلیل تعطیل شدن مغازه ها و کسب و کارهای سنتی از 26 درصد به 62 درصد افزایش یافت، و این موضوع خسارت قابل توجهی را به اینگونه کسب و کارها و همینطور استارت آپ ها وارد کرده است.